Andere Vaandels

Met deze rubriek wordt een poging gedaan om de vaandels van zowel nog steeds actieve en uitgedoofde afdelingen alsook van andere, vreemd aan de NSB-FNC oud-strijder en vaderlandslievende verenigingen te catalogeren.

NSB West Vlaanderen

Nationale oudstrijdersbond West - Vlaanderen

Status : Actief vaandel

Wordt gedragen door mevr. Fredine Seynaeve

Het vaandel meet 88 op 79 cm

De symboliek is dubbelzijdig geborduurd, de opschriften slechts enkelzijdig.

Het vaandel is gemonteerd door middel van 4 zwarte lussen en afgezet met franjes in gouddraad.
Het vaandel dateerd van voor de 2de wereldoorlog en had slechts de vermelding 1914 - 1918. Pas na 1945 werden de data 1940 - 1945 toegevoegd. Dit werd uitgevoerd in een geel borduursel dit in tegenstelling tot de originele borduursels welke in gouddraad werden uitgevoerd. (zie detailfoto)

Reeds geruime tijd heeft dit vaandel nood aan restauratie, dit zal dan ook binnenkort gebeuren. Jan Dierick, Regionaal directeur NSB W-Vl , heeft dit vaandel door de firma Ceulenaere laten restaureren.

NSB afdeling Lissewege

Status : Actieve afdeling

Vaandel :

oude vaandel R oude vaandel V nieuw vaandel R nieuw vaandel v

NSB afdeling Nieuwpoort

Status : actieve afdeling

Op initiatief van het bestuur en de voorzitter Pol Vannecke werd het vaandel van de vereniging vervangen.

Op 4 mei 2021 werd het nieuwe vaandel, gemaakt door de firma Vlaggen Ceulenaere, aan de afdeling overhandigd.

Het oude vaandel werd op 16 mei in bewaring gegeven bij het secretariaat NSB-FNC te Brussel. Het zal aldaar worden bewaard en opgenomen in het patrimonium van de vereniging.

Bij het nieuwe vaandel werden minieme correcties aangebracht, dit op aanraden van de firma Ceulenaere. Zo werden de verhoudingen van het monument  Koning Albert I wat aangepast, werd de lauwerkrans ietwat gemodernesieerd en werd de belettering van het vaandel wat meer symmetrisch geplaatst. Ook werd beslist om het vaandel dubbel te borduren (leesbaar van beide kanten) dit in tegenstelling tot het oude enkelzijdig geborduurde model.

De afmetingen van de vaandels bleven nagenoeg identiek

Oude vaandel 118 op 116 cm                  nieuwe vaandel 118 op 118 cm

Het oude vaandel werd gemonteerd door 5 zwarte lussen waar het nieuwe vaandel 7 zwarte lussen telt, beide vaandels (oud en nieuw) worden omzoomd met tri-colore franjes.

De originele vaandelstok en top werden door de afdeling behouden.

Nationale Strijdersbond afdeling Zepperen

Vaandel werd met hulp van de gemeente gerestaureerd, alsook werd er een kopie gemaakt welke wordt uitgedragen.

Initiatiefneemster Marijke Schoenaerts, dochter van wijlen Basile schoenaerts, oud voorzitter van de oudstrijdervereniging (bron Belang van Limburg 11 nov 2014)

Oudstrijders - Weggevoerden ZEPPEREN

Dubbel vaandel,

ene zijde Oudstrijders 1914 - 1918

reverse  Weggevoerden 1916 - 1918

Het vaandel berust in de collectie van de heer David Bamps, (bron Belang van Limburg 8 feb 2021)

Zepperse fruitteler redt 100 jarige oud-strijdervlag van ondergang

Veteranen boos om verkoop Zepperse Oud-strijdervlag

De Grootste verminkten en invaliden van den oorlog.

Vaandel 100 cm x 100 cm

Afdeling Gent   1914 - 1918   1940 - 1945